Sveicināti vortālā www.atkritumi.lv!
 

07.12.2015.

Ilgtspējīga mode

Plikais fakts, ka planētas cilvēku skaits un patēriņš pieaug gandrīz ģeometriskā progresijā un dabas resursu apjoms tikpat strauji samazinās, ir tik nodrāzts un sāpīgs, ka par to vairs negribas runāt. Jā, nākotne ir neskaidra. Viens gan ir skaidrs: uz katra paša sirdsapziņas ir tas, vai šos vides degradācijas procesus veicināt vai ne, kaut vai atkārtoti izmantojot labu mantu un tādējādi saudzējot dabas resursus
Reduce, reuse, recycle*.
Mūsdienu globālo ražošanu raksturo milzīgs dabas resursu patēriņš un augoši atkritumu kalni. Šā likuma izņēmums nav arī ekskluzīvā modes industrija. Kas galu galā notiek ar drēbēm, kad patērētāji tās vairs nevalkā?
Tās tiek vulgāri izmestas – un katru gadu pasaules atkritumu izgāztuvēs nokļūst kaudzēm tekstilpreču, piemēram, saskaņā ar pētījumu, ko veica WRAP, Lielbritānijā aptuveni 31 % visu tekstilizstrādājumu nonāk atkritumos.
Saskaņā ar ASV Vides aizsardzības aģentūras (EPA) datiem 5 % atkritumu ASV poligonos sastāv no tekstilizstrādājumiem.
Dažreiz arī valstī valdošie ieradumi veicina atkritumu masas palielināšanos, piemēram, japāņi dzīvo saskaņā ar tradicionālo dzīvesveidu un mājokļa iekārtojumu, kas ir ierobežots telpā, tāpēc, iegādājoties jaunas drēbes, viņiem vai nu ir jāizmet ārā vecais apģērbs, vai jāšķiras no jaunā. Protams, tādā veidā liela apģērba masa nonāk atkritumos. Pēc ekologu aplēsēm, aptuveni 95 % no tiem varētu tikt izmantoti atkārtoti vai pārstrādāti, veidojot t. s. nulles (bezatkritumu) ciklu.

Ir trīs veidi, kā pagarināt apģērba dzīves ciklu: to var veikalā vēlreiz pārdot kā lietotu apģērbu; to var pārveidot jaunā modelī; to var pārstrādāt principiāli jaunā veidā, piemēram, šķiedrā vai ēku siltumizolācijas materiālā.
H & M Conscious Collection Ir patīkami, ka tik autoritatīvs modes industrijas uzņēmums kā Zviedrijā bāzētais H & M (Hennes & Mauritz) demonstrē sociāli atbildīgu modi un izvēlas ilgtspēju. Sācies 1947. gadā no maza dāmu apģērba veikaliņa Vesterosā Zviedrijā, H & M šobrīd ir viens no galvenajiem modes preču ražotājiem pasaulē. Jau kopš tā dibināšanas uzņēmuma īpašnieki ievēro ētiska biznesa noteikumus.
„Mēs esam nolēmuši padarīt modi ilgtspējīgu un ilgtspēju modernu," tā H & M stratēģiskos mērķus definē Karls Johans Peršons (Karl-Johan Persson), H & M valdes priekšsēdētājs.
„Ilgtspējība ir mūsu uzņēmuma ilgtermiņa misija, ko visi kopā aizrautīgi veidojam. Lai mērķi sasniegtu, mūsu reālajai darbībai ir jākļūst ekonomiski, sociāli un ekoloģiski ilgtspējīgai.
Šis princips ir jāintegrē visās biznesa daļās – dizainā, pārdošanā un ražošanā.
Ir nepieciešams, lai uzņēmumā ilgtspējai būtu tāda pati prioritāte kā citiem biznesa mērķiem. Tā kā ilgtspējas nodrošināšanai ir nepieciešamas lielas investīcijas, ir jābūt gataviem upurēt īstermiņa peļņu ilgtermiņa panākumiem. Visbeidzot – mums globāli ir jāsadarbojas ar visām citām ieinteresētajām pusēm, piemēram, citiem modes zīmoliem, sabiedriskajām organizācijām, zinātniekiem un visiem atbildīgi domājošajiem cilvēkiem." Lai samazinātu atkritumos izmestā apģērba apjomu, kompānija H & M pirmā pasaulē uzsāka globālu apģērba savākšanas iniciatīvu, kas vispirms ir vides saudzēšanas projekts. Šobrīd daudzos zīmola H & M veikalos klienti var nodot jebkuru nevajadzīgu apģērbu, veidojot, iespējams, pasaulē lielāko apģērba savākšanas sistēmu.
Jau 2013. gadā firma savāca 3,047 tonnas apģērba. 2014. gadā H & M savāca vairāk nekā 7,6 tūkstošus tonnu nevajadzīgu tekstilizstrādājumu. Šāda materiālu daudzuma pietiktu, lai izgatavotu vairāk nekā 38 miljonus T kreklu.
Savus pirmos apģērba modeļus, kuru sastāvā tika izmantota arī pārstrādātā tekstilšķiedra, H & M tirgū piedāvāja 2014. gadā. Lai apģērbs vairs nekad nenonāktu izgāztuvēs, H & M iegulda lielus līdzekļus zinātniskās izpētes jomā.
Latvijas iespējas „Nevajadzīgās drēbes H & M veikalos Latvijā var nodot kopš 2013. gada; kopš 2014. gada tajos pieņem jebkura zīmola un jebkādā stāvoklī esošu apģērbu un mājas tekstilpreces.
Pēc uzskaites datiem, šogad Latvijā jau ir savākts 91 tūkstotis kilo gramu tekstilizstrādājumu. Uzzināt vairāk par nodotajiem tekstilpreču kilogramiem var, apmeklējot vietni http://hm.charitystar.com/en/home/.
Par katru nodoto maisiņu ar tekstilprecēm klients saņem 15 % atlaižu kuponu vienai nākamā pirkuma precei.
Samazinot izgāztuvēs nonākušo atkritumu daudzumu, mēs samazinām modes industrijas ietekmi uz Latvijas vidi. Arī H & M biznesa ideja skan: mode un kvalitāte par vislabāko cenu un ilgtspējīgā veidā," stāsta Sanita Kalniņa, H & M sabiedrisko attiecību vadītāja Latvijā.

Savāktās preces tiek nogādātas tuvākajā pārstrādes rūpnīcā.
Vispirms drēbes sakārto pa kategorijām un ar rokām sašķiro: dažas preces izmanto otrreiz; valkāšanai nederīgās – pārvērš citos izstrādājumos; ja tekstilpreces nav nekādi lietojamas, tās izmanto enerģijas iegūšanai.
Piemēram, tā 2014. gadā tika radītas piecas klasiskas džinsa lietas: džinsa bikses un džinsa jakas, kuru izgatavošanai 20 % apjomā tika izmantota pārstrādāta kokvilna. Salīdzinot ar 2014. gadu, 2015. gadā H & M vēlas šo modeļu skaitu palielināt par vairāk nekā 300 %. Pagaidām vēl jaunajos videi draudzīgajos modeļos nevar izmantot vairāk kā 20 % pārstrādātas kokvilnas bez kvalitātes zuduma. Lai pārvarētu šo problēmu, uzņēmums pastiprināti investē naudu pētniecības un inovāciju projektos.
Citi ceļi Lai samazinātu industriālās kokvilnas audzēšanas ietekmi uz vidi, H & M apģērbā lieto organisko, uzlaboto kokvilnu (Better Cotton) un pārstrādāto kokvilnu, kas kopā šobrīd veido 21,2 % no H & M izmantotās kokvilnas apjoma. Uzņēmuma mērķis ir līdz 2020. gadam izmantot tikai ilgtspējīgu kokvilnu.
H & M ir izstrādājis arī vidi saudzējošu audumu liocelu (Lyocell), kura šķiedru iegūst no ātraudzīgas koksnes, kas ir iegūta FSC sertificētā mežā.
Modes industrijā izmanto arī pārstrādātu poliesteru, kura apjoms 2014. gadā bija līdzvērtīgs gandrīz 40 miljoniem PET pudeļu. Šobrīd H & M Conscious Foundation, atbalstot inovācijas tekstilindustrijā, organizē konkursu The Global Change Award. Konkursa mērķis ir atrast jaunus veidus, kas ļautu vēl lielākā apjomā pārstrādāt apģērbu, veicinot ilgtspējīgu nulles cikla ekonomiku.

Nākotnē tas nozīmētu – cilvēki vispār varēs nelikt drēbes atkritumos.
Saudzīga attieksme pret dabu un cilvēka darbu ir eiropiešu mentalitātes pamatā. Apģērba atkārtota izmantošana līdz tā dzīves cikla galam pilnīgi ietilpst šajā kategorijā. Protams, globālie ražotāji tajā var saskatīt savu interešu apdraudējumu, bet no labas idejas atteikties tikai tāpēc, ka kāds ierausīs mazāk naudas, nav ilgtspējīgi.

* Angļu val. ‘samazini, izmanto vēlreiz, pārstrādā

@ Kapitāls