Sveicināti vortālā www.atkritumi.lv!
 

28.05.2016.

Tirgotāju pārstāvis: Plastmasas iepirkumu maisiņus būtu jānodod otrreizējai pārstrādei

Ja pircējs veikalā izvēlas nopirkt plastmasas maisiņu, viņam tomēr vajadzētu to nodot otrreizējai pārstrādei, noliekot maisiņu pie plastmasas atkritumiem, intervijā  apgalvo Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas (LPTA) izpilddirektors Noris Krūzītis.
Kā atzīmē LPTA izpilddirektors, tā kā Latvijā atkritumu šķirošana ir ļoti vājā līmenī, šie maisiņi pārsvarā nonāk sadzīves atkritumu konteineros, no kuriem tie nonāk poligonos. Turklāt, ja arī poligonos pirms noglabāšanas tiek veikta sadzīves atkritumu šķirošana, šo maisiņu vērtība jau ir ievērojami zemāka, nekā tā būtu, ja tie uzreiz tiktu šķiroti un nolikti pie plastmasas.
Krūzītis stāsta, ka LPTA pārstāvētie tirgotāji - "Maxima", "Rimi" un "Narvesen" - līdz šim ir veikuši vairākas aktivitātes nolūkā samazināt plastmasas maisiņu izmantošanu. Piemēram, veikalos tiek piedāvātas ekonomiski izdevīgas alternatīvas - papīra maisiņi, kastes, auduma maisiņi, ko izmantot vairākas reizes.
"Tomēr daudz ko šajā tēmā nosaka arī sabiedrības ieradumi, un, iespējams, sabiedrībai nepieciešama kāda papildu motivācija, lai izvēlētos dabai draudzīgākas alternatīvas. Piemēram, liels solis pretim samazinātam plastmasas maisiņu apjomam bija maksas ieviešana par to saņemšanu. Arī pāris centu, kas jāmaksā par maisiņu, ir labs atgādinājums pircējam padomāt, vai tiešām tas nepieciešams," atzīst Krūzītis.
Cits jautājums ir par to plastmasas maisiņu kategoriju, kur maisiņš ir kā produkta iepakojums, piemēram, biezpienam kā papildu iepakojums, lai nepilētu, augļiem, riekstiem pašapkalpošanās sektorā vai kādiem citiem svaigajiem produktiem. Šajā gadījumā maisiņš ir nepieciešamība pircēju ērtībai un nebūtu pamata runāt par kādiem papildu maksājumiem vai papildu nodokli, norāda Krūzītis.
"Tieši tādēļ, ka pircēju jaunie ieradumi veidojas lēnām un tirgus spēlētājiem vēl jādomā, kā iedzīvotājus motivēt šķirot atkritumus, daudz cerīgāk ir, ja sākumā dalītā vākšana attīstītos industriālā līmenī. Arī valsts līmenī būtu jāmaina izpratne par atkritumiem - no atkritumiem kā nederīga materiāla uz atkritumiem kā izejvielu, kuru kvalitatīvi jāatšķiro jau atkritumu radītājam. Tāpēc gribu uzsvērt, ka maisiņš, kas nonāk dabā vai poligonā, ir slikti, bet, ja šķirotie maisiņi aiziet uz pārstrādi, tas ir tikai normāli, tā ir izejviela, kuru izmantojam atkārtoti," skaidro Krūzītis.
Kā ziņots, lai ierobežotu plastmasas maisiņu nonākšanu vidē, vairāki eksperti iesaka būtiski palielināt nodokļa likmi - līdz desmit centiem par vienu maisiņu. Šāds priekšlikums izteikts Vides nodokļa sistēmas efektivitātes un turpmākās attīstības novērtējuma gala ziņojumā, kuru sagatavojusi biedrība "Zaļā brīvība".
Pašreiz nodokļa likme maisiņiem, kuru svars nepārsniedz 0,003 kilogramus, ir 3,70 eiro par kilogramu, bet maisiņiem, kuru svars pārsniedz 0,003 kilogramus, 1,14 eiro par kilogramu.
LPTA ir dibināta 2010.gadā, un tajā apvienojušies pārtikas mazumtirdzniecības uzņēmumi "Narvesen Baltija", "Maxima Latvija" un "Rimi Latvia". LPTA iestājas par sakārtotu mazumtirdzniecības nozari, kurā par nozīmīgākajām izvirzītas pircēja intereses iegādāties labas kvalitātes drošu pārtiku par atbilstošu cenu. Tādējādi LPTA darbības fokusā ir jautājumi, kas skar pārtikas mazumtirdzniecības attīstību. Tāpat asociācija līdzdarbojas un sniedz nepieciešamo ekspertīzi jautājumos, kas skar sakārtotu biznesa vidi Latvijā.
LPTA, tostarp tās biedri, ir stabila partnere valsts pārvaldes institūcijām un gatava sniegt savu ieguldījumu Latvijas ekonomikas izaugsmes sekmēšanā. LPTA valdē pārstāvēti visi asociācijas dalībnieki, savukārt par tās valdes priekšsēdētāju biedru sapulcē LPTA biedri ievēlēja SIA "Rimi Latvia" valdes priekšsēdētāju Valdi Turlo.