Sveicināti vortālā www.atkritumi.lv!

Bīstamie

Baterijas un akumulatori

Baterijas un akumulatori

Baterija ir elektroniska ierīce ar spēju pārstrādāt ķīmisko enerģiju elektroenerģijā, nodrošinot enerģiju elektriskām ierīcēm. Baterijas satur smagos metālus kā dzīvsudrabs, svins, kadmijs, niķelis, kas var piesārņot vidi, ja tās netiek nogādātas speciālos savākšanas punktos. Baterijas sadedzinot, daži metāli var nonākt gaisā vai koncentrēties pelnos, kas radušies sadegšanas laikā.

Baterijas vai akumulatori ir elektriskās enerģijas avots, kurā enerģija rodas tieši pārveidojoties ķīmiskajai enerģijai, un kurš sastāv no vienas vai vairākām primārajām (atkārtoti neuzlādējamām) vai sekundārajām (atkārtoti uzlādējamām) daļām.

Baterijas un akumulatori tiek iedalīti šādās kategorijās:

  • bateriju pakete ir bateriju vai akumulatoru komplekss, kas savienots kopā vai ietverts ārējā apvalkā, veidojot vienotu bloku, un nav paredzēts, ka tiešais lietotājs to sadalīs vai atvērs;
  • pārnēsājama baterija vai akumulators ir jebkura aizplombēta baterija, podziņelements, bateriju pakete vai akumulators, ko var pārnēsāt rokās un kas nav ne rūpniecībā, ne arī transportlīdzekļos vai citā pašgājējā tehnikā izmantojama baterija vai akumulators;
  • podziņelementi ir mazas, apaļas pārnēsājamas baterijas vai akumulatori, kuru diametrs ir lielāks par augstumu un kurus izmanto īpašiem nolūkiem, piemēram, dzirdes aparātos, rokas pulksteņos, mazās pārnēsājamās iekārtās un kā enerģijas avotus datu saglabāšanai;
  • transportlīdzekļos vai citā pašgājējā tehnikā izmantojama baterija vai akumulators ir baterija vai akumulators, ko izmanto, lai darbinātu transportlīdzekļa vai citas pašgājējas tehnikas starteri, apgaismes shēmu vai aizdedzi (turpmāk – transportlīdzekļu baterijas un akumulatori);
  • rūpniecībā izmantojama baterija vai akumulators ir jebkura baterija vai akumulators, kas izstrādāts tikai rūpnieciskam vai profesionālam lietojumam vai kas lietojams jebkura veida elektriskajos transportlīdzekļos.

 

Bateriju ietekme uz vidi

Baterijas var radīt sekojošas potenciālas problēmas vai riskus:

  • Piesārņot ezerus un upes, metāliem izgarojot gaisā (bateriju dedzināšana);
  • Veicināt smago metālu ekstrakciju no blīvām atkritumu izgāztuvēm;
  • Pakļaut vidi un ūdenstilpes ekstrakcijai ar svinu un skābēm;
  • Saturēt stipras kodīgas skābes;
  • Var radīt apdegumus vai draudus acīm un ādai.

 

Info avots: http://www.ehso.com/ehshome/batteries.php#types

Bateriju veidi:

  • Bāziskas baterijas – cilindrveida, tās lieto kabatas baterijās, zibspuldzēs.
  • Atkārtoti uzlādējamas baterijas lieto telefonos, darbarīkos, rotaļlietās. Tās satur niķeli, kadmiju, litiju, svinu.
  • Pogveida baterijas lieto rokas pulksteņos un dzirdes aparātos. Tās satur dzīvsudrabu, sudrabu, kadmiju, litiju vai citus smagos metālus. Šīs baterijas tiek pārstrādātas, lai atgūtu vērtīgo materiālu un samazinātu ietekmi uz vidi.
  • Svinu un skābi saturošas baterijas lieto automašīnās, furgonos, motociklos, laivās, autoiekrāvējos, golfa ratos, zāles pļāvējos un ratiņkrēslos.
  • Nemitīgas strāvas piegādātājbaterijas – datori.

 

Pats būtiskākais bateriju iedalījums ir pēc to ķīmiskā sastāva. To parasti norāda baterijas nosaukumā. Biežāk satopamie bateriju veidi pēc to popularitātes ir: cinka-oglekļa (ZnC), sudraba-oksīda (AgO), niķeļa-kadmija (Ni-Cd), niķeļa-metāla hidrāta (NiMH), litija jonu un svina.

Info avots: http://www.vidm.gov.lv/lat/...

Lietojot atkārtoti uzlādējamas baterijas, samazinās to skaits, kuras nepieciešams pārstrādāt, tomēr 80% no tām satur niķeli un kadmiju, kas ir cilvēkam kancerogēnas vielas. Baterijas satur vairākus metālus, ko var izmantot atkārtoti kā neapstrādātu metālu.

Šādā gadījumā tiek izdalītas divu veidu baterijas:

  • tādas, kas nevar tikt pārstrādātas (satur mangānu, dzīvsudraba oksīdu, sudraba oksīdu, cinku),
  • tādas, kas var tikt pārstrādātas jeb atkārtoti izmantotas (satur svina, niķeli, kadmiju).

 

Info avots: http://www.wasteonline.org.uk/resources/...

Ieteikumi:

  • Izmantot tiešos strāvas avotus;
  • Izmantot vairākkārtēji uzlādējamas baterijas;
  • Izvēlieties baterijas, kuras var uzlādēt ar saules vai vēja palīdzību;
  • Piedalieties vietējos bateriju vākšanas konkursos;
  • Nododiet izlietotās baterijas atbilstošos pieņemšanas punktos vai sūtiet atpakaļ to ražotājam (ja iespējams).

 

Akumulatori

Transporta līdzekļu akumulatori pēc savas būtības ir baterijas. Tomēr, kad tiek runāts par bateriju izmēriem un pielietojuma mērķiem, tad tiek nošķirtas pārnēsājamās, industriālās un transporta līdzekļu baterijas. Transporta līdzekļu akumulatorus (baterijas) pieskaita pie sekundārajām baterijām, jo tos var atkārtoti uzlādēt un lietot vairākkārt. Akumulatori tiek parasti izmantoti, lai iedarbinātu un apgaismotu transporta līdzekli. Industriālās baterijas ir lielas un tiek izmantotas industriāliem mērķiem.

Akumulatori kā jebkuras baterijas satur smagos metālus – kadmiju, niķeli, dzīvsudrabu, varu un citas ķīmiskas vielas, kas caur vidi nonāk cilvēka organismā un uzkrājas kaulos. Svins var izraisīt anēmiju, bet visbīstamākais no visiem metāliem cilvēka veselībai ir tieši kadmijs, kurš uzkrājas nierēs un matos.


Parādīt kartē pieņemšanas vietas
Ziņas
  • VARAM: nepieciešams veidot spēcīgus atkritumu apsaimniekošanas reģionus
  • Pārceļ bioloģiski noārdāmo atkritumu dalītu vākšanu līdz 2023.gadam
  • Tekstila šķirošanas pakalpojums būs pieejams Cēsīs, Valmierā un vēl 20 ZAAO Eko laukumos
  • Pārdaugavas Zemgales priekšpilsētas iedzīvotājus aicina izteikt priekšlikumus par publiski pieejamu dalīto atkritumu šķirošanas punktu vietām
  • Liepupē slēdz šķiroto atkritumu laukumu
  • Rīgā ir uzstādītas unikālas cigarešu izsmēķu savākšanas / balsošanas tvertnes
  • Ogres namsaimnieka pārvaldībā esošo daudzdzīvokļu māju īpašnieki sākot ar 1. septembri, par lielgabarīta atkritumu savākšanu būs atbildīgi katrs pats
  • H&M uz laiku aptur tekstilatkritumu pieņemšanu savos veikalu tīklos
  • SIA “Atkritumu apsaimniekošanas sabiedrība “”Piejūra”" aicina neievietot dalīti vāktā iepakojuma konteineros dažādus iepakojumus, kam nav realizācijas iespēju
  • Notiek riepu savākšanas akcija "Dod riepām otru dzīvi" astoņās Latvijas pilsētās
  • Lietotu apģērbu/apavu pieņemšanas un nodošanas vietas Rīgā
  • Līvānos turpmāk piemēros simbolisku maksu par autoriepu nodošanu
  • Paziņojums par jauno atkritumu apsaimniekošanas kārtību Rīgā no 2020.gada 20.maija 
  • Jūrmalā nolietoto elektrotehniku varēs nodot bez maksas
  • Par atpazīstamības zīmi “Riepa ar rītdienu”
  • Depozīta sistēmu Latvijā ieviesīs no 2022.gada februāra
  • Paplašinās tekstila šķirošanas iespējas - pie sešiem Rimi veikaliem  uzstādīti konteineri tekstila šķirošanai
  • Katrs pilngadīgs iedzīvotājs var nodot četras riepas gadā bezmaksas arī Tukumā
  • Varēs ziedot pārtiku - tādejādi samazināsies pārtikas atkritumi
  • Kur ziedot nevajadzīgas, bet vēl labas drēbes
  • Dodoties uz "Getliņu" poligonu, iedzīvotājiem turpmāk būs jānorāda atkritumu veids un novads, no kura tie nāk
  • EP vienojas, ka līdz 2025.gadam jāpārstrādā vismaz 55% mājsaimniecību un uzņēmumu radīto sadzīves atkritumu
Noderīgas saites